Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64

Contents lists available at SciVerse ScienceDirect

Communist and
Post-Communist
Studies

Communist and Post-Communist Studies

journal homepage: www.elsevier.com/locate/postcomstud

U.S. support for Ukraine’s liberation during the Cold War: A study
of Prolog Research and Publishing Corporation

Taras Kuzio

Visiting Fellow, Slavic Research Center, Hokkaido University, Japan

ARTICLE INFO ABSTRACT

Article history: The US government established contact in Western Europe with anti-Communist refugees

Available online 10 April 2012 following World War II and covertly supported a variety of groups. Initially in the 1940s
cooperation between the OSS/CIA and émigré groups provided support for the parachuting

Keywords: of couriers to contact underground organizations in ethnic homelands and over the next

Organisation of Ukrainian Nationalists (OUNb) four decades until the late 1980s through support for non-violent methods against Soviet

External representation of the Ukrainian

) - : power. One of the organisations supported by the US government was Prolog Research and
Supreme Liberation Council (zpUHVR)

- - Publishing Corporation that existed from 1952 to 1992. Prolog was established by zpUHVR
President Jimmy Carter . .. . . . L
President Ronald Reagan (external representation of the Ukrainian Supreme Liberation Council), the political
Prolog Research and Publishing Corporation umbrella of Ukrainian nationalist, anti-Soviet partisans who fought a guerrilla war against
Ukrainian Press Agency the Soviet state until the early 1950s. US government support facilitated a democratic

alternative to nationalist émigrés who dominated the Ukrainian diaspora as well as
a different strategy towards the pursuit of the liberation of Ukraine. Prolog proved to be
more successful in its liberation strategy of providing large volumes of technical,
publishing and financial support to dissidents and opposition currents within the
Communist Party of Ukraine. The alternative nationalist strategy of building underground
structures in Soviet Ukraine routinely came under threat from infiltration by the KGB. US
government support enabled Prolog to publish books and journals, including the only
Russian-language journal published by a Ukrainian émigré organization, across the
political spectrum and to closely work with opposition movements in central-eastern

Europe, especially Poland.
© 2012 The Regents of the University of California. Published by Elsevier Ltd. All rights
reserved.

This article is the first scholarly analysis of U.S. Government support for Prolog Research and Publishing Corporation which
existed for four decades from 1952 to 1992. The story of Prolog is an untold success story of U.S. support for Ukrainian émigrés
in the Cold War that played an important contribution to the achievement of Ukrainian independence which, as the second
largest Soviet republic, had a dramatic effect on the future viability of the Soviet state. In financially supporting Prolog, the U.S.
government provided a democratic alternative to Soviet totalitarian rule in Ukraine for democratically minded Ukrainian
émigrés. Without U.S. government financial support the organized Ukrainian émigré community would have been dominated
by Ukrainian nationalist groups and the only alternative to Soviet rule would have been nationalism. Independent of the
émigré community, the more democratically minded Prolog was able to reach out to a far wider political spectrum inside
Ukraine as well as cooperate with a broad spectrum of Western NGO’s, academics and politicians as well as new Eastern
European opposition movements such as Poland’s Solidarity. Unlike Prolog, nationalist émigrés were ideologically incapable
of cooperating with Western NGO’s or new opposition movements, had little influence inside academia and Western political
institutions. Prolog was a leader in the smuggling of literature into Soviet Ukraine (tamvydav, or published there), the
smuggling of literature out of the country (samvydav [samizdat] or self-published) and maintaining contacts with Ukrainian
underground organizations and overt dissidents and opposition movements.

0967-067X/$ - see front matter © 2012 The Regents of the University of California. Published by Elsevier Ltd. All rights reserved.
doi:10.1016/j.postcomstud.2012.02.007


www.sciencedirect.com/science/journal/0967067X
http://www.elsevier.com/locate/postcomstud
http://dx.doi.org/10.1016/j.postcomstud.2012.02.007
http://dx.doi.org/10.1016/j.postcomstud.2012.02.007

52 T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64

Prolog maintained a close relationship with U.S. funded Radio Svoboda (the Ukrainian-language service of Radio Liberty)
throughout its existence which reflected a close inter-connection between different U.S. government-funded operations.
Radio Free Europe and Radio Liberty radio programs and research departments were dominated by anti-communist émigrés.
Prolog Vice President Anatole Kaminsky and Prolog President Roman Kupchinsky left their positions to become heads of
Radio Svoboda in 1978 and 1990 respectfully. Prolog leaders Kaminsky and Kupchinsky, and Prolog freelancer Bohdan
Nahaylo, headed Radio Svoboda for a quarter of a century from 1978 until 2003 during the disintegration of the USSR, drive to
Ukrainian independence and the first decade of Ukraine as an independent state.

This article is divided into five sections. Section 1 provides background on the emerging cooperation between the Office of
Strategic Services (OSS)/Central Intelligence Agency (CIA) and the external representation of the Ukrainian Supreme Liber-
ation Council (zpUHVR). The UHVR was established as an umbrella political movement in July 1944 by the underground
Organization of Ukrainian Nationalists (OUN) nationalist movement and Ukrainian Insurgent Army (UPA) partisans who
fought the Nazis, Poles and Soviets between 1942 and early 1950s (Potichnyj and Shtendera, 1986). This section surveys the
evolution of U.S. policies in support of the nationalist partisan underground through parachuted couriers and, following the
failure of this strategy, to that of supporting the establishment of Prolog in 1952 and its development through to the
1960s.This article does not seek to analyze the Ukrainian nationalist movement which remains a controversial area of study
with regard to its ideological orientation, especially in the 1930s when it was close to Italian fascism and accusations of its
involvement in atrocities and pogroms during World War Il (see Bruder, 2007; Motyl, 2010; Rudling, 2011; Rossolinski-Liebe,
2011; Carynnyk, 2011). Section 2 investigates changes in Prolog’s development in the 1970s after its leadership is taken over
by younger generation Ukrainian-Americans. This coincided with the launch of ideological crusades by the Jimmy Carter and
Ronald Reagan administrations against the ‘Evil Empire’ (USSR). Sections 3 and 4 chronicle the ideological crusade and covert
activities in the 1980s against the USSR undertaken by Prolog facilitated by greater political and financial support from the
Carter and Reagan administrations. Section 5 analyzes changes in US policies in 1988 under President George W. Bush to halt
covert activities against the USSR, because of the threat of an imploding USSR that could become a ‘nuclear Yugoslavia,’ which
led to the closure of Prolog in 1992.

1. US support for Ukraine’s liberation

Towards the end of World War II the OSS/CIA was instructed to investigate anti-communist émigrés from Eastern Europe
and the USSR living in Western Europe who would be willing to cooperate with the U.S. The US believed zpUHVR among
Ukrainian émigrés to be the most attractive for cooperation because it had links to opposition movements inside Soviet
Ukraine in the Soviet Union that gave it an air of legitimacy, and it was relatively democratically minded. A November 1946
overview by U.S. intelligence of Ukrainian émigré groups in Western Europe narrowed them down to two influential groups:
zpUHVR, the political base of the future Prolog, and the Organization of Ukrainian Nationalists loyal to Stepan Bandera (OUNb
also known as OUNr [revolutionaries]).

The underground UHVR inside Soviet Ukraine had sent ‘external representatives’ Rev. Ivan Hryniokh and Mykola Lebed to
the West in 1944 to lead the zpUHVR which established contacts with the allies in Rome and soon after in Munich. Other
prominent members and supporters of Prolog from its founding in 1952 were Myroslaw Prokop, Omelian Antonovych, Yuriy
Lopatynsky, Lev Shankovsky, Bohdan Czajkowsky, Marta Skorupska, Daria Rebet, Vasyl Okhrymovych and Anatole Kaminsky
(see their biographies in Kaminsky, 2009). The first and last Presidents of Prolog were Mykola Lebed and Petro Sodol
respectfully. The first meetings between zpUHVR and the OSS took place in Rome in April 1946 with the main negotiations
undertaken through Lebed, Rev. Hryniokh and Yuriy Lopatynsky. Myroslaw Prokop, a leading ideologue of zpUHVR, explained
that they had taken U.S. government financing in order to enable them to provide support to the patriotic and democratic
movement in Soviet Ukraine but, he added, they insisted zpUHVR/Prolog maintain its autonomy from the U.S. authorities
(Prokop, 1961; Kaminsky, 2009, 56 and 69; Center for Research into the Liberation Movement). At the time, the CIA also
developed ties to other anti-Soviet émigrés, including the Russian émigré NTS (Peoples Labor Alliance), which had links to the
World War II anti-Soviet movement led by General Andrei Vlasov, commander of the German controlled ROA (Russian
Liberation Army). Vlasov was handed over to the Soviet authorities by the Americans and executed in 1946 in Moscow. Some
senior U.S. officials remained skeptical about the NTS who had no underground structure in Soviet Russia. There was prac-
tically no cooperation between NTS and anti-Soviet groups, such as Prolog, because of the nationality question as NTS opposed
their independence.

Ukrainian and Baltic nationalist partisans fighting against Soviet rule expected there to be a war between the USSR and the
West following the capitulation of Nazi Germany in 1945 and therefore sent their representatives to the West to establish
military and political contacts for what they believed was to be a forthcoming conflict where they would operate behind Soviet
lines for the allies. ‘In the absence of viable alternatives, the Baltic and Ukrainian nationalists pinned all their hopes on the
conflict between the Soviet Union and its Western allies’ (Statiev 95) writes. The Cold War that emerged in 1947-1948 sus-
tained the determination of Ukrainian nationalists to continue fighting in the hope that a Soviet-Western war would break out.

The first example of cooperation between the OSS and zpUHVR was codenamed ‘Operation Belladona’ where zpUHVR
intelligence capabilities were tested in rooting out Soviet agents among the hundreds of thousands of Ukrainian DP (Dis-
placed Persons) in Germany following the end of World War II. A second aim of ‘Operation Belladona’ was to provide on-going
intelligence on the Soviet armed forces and Soviet policies from two sources, firstly, from the nationalist underground in
Ukraine which would, it was hoped, be obtained from parachuted couriers and radio messages sent back from Soviet Ukraine



T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64 53

and secondly, through covert meetings between zpUHVR personnel and numerous Soviet Ukrainian officers stationed in
occupied Germany and Austria.

These developments on the ground in Western Europe were being supported by new directions in U.S. policy in Wash-
ington DC. George Kennan is credited within the U.S. Government with formulating a strategy for a large-scale program of
political warfare against the USSR that would become ‘a use of soft power’ (Johnson, 2010, 237). Kennan became the first
Director of Policy Planning, the State Department’s internal think tank. Planning began in December 1947 with a National
Security Council (NSC) Directive that authorized the CIA to conduct, ‘covert psychological operations designed to counteract
Soviet and Soviet inspired activities which constitute a threat to world peace and security’ (Johnson, 2010, 8). A June 1948 NSC
Directive superseded the Directive issued the year before and inaugurated US political warfare by outlining the planning and
conducting of covert operations, including providing assistance to émigré groups in the form of broadcast and printing
facilities, ‘subversion against hostile states’ and ‘overt foreign information programs.” Until the 1960s U.S. support was
provided to 30 émigré organizations and publications, including Prolog, and thereafter narrowed to a smaller number of
groups who received U.S. financial assistance.

The U.S. aim of providing financial support to émigré groups and Radio Liberty and Radio Free Europe was defined as ‘self-
liberation;’ that is, the encouragement of internal opposition in communist ruled states. ‘Liberation was American political
rhetoric, never U.S. foreign policy,” Johnson (2010, 54) points out. The aims of this strategy were to keep alive hopes of
resistance, give sustenance to dissenters, support alternatives to communist rule, promote autonomist tendencies in the USSR
and outer Soviet empire, give air to national communist leanings, and, from the 1960s, provide a voice to the emerging
dissidents, civil society and opposition.

With the approval of covert operations against the USSR, the CIA launched from 1948 until 1952 training for couriers sent
by zpUHVR, with whom the US preferred to cooperate, who were parachuted into Soviet Ukraine and Communist Poland
where they were to establish contact with the nationalist underground. The CIA parachuted twelve zpUHVR couriers while
the British Secret Intelligence Service (SIS [usually referred to as MI6]) trained and parachuted nearly fifty OUNb couriers.
Most of the couriers were trained as wireless operators and brought with them equipment so the nationalist underground
could communicate within its regional branches inside Soviet Ukraine as well as communicate with a CIA base in the
American occupation zone in Germany. An underlying aspect of the couriers was competition between zpUHVR and OUNb in
attracting the loyalty of leaders of the nationalist underground in Soviet Ukraine (Koshiw, 2011).

Parachuted couriers were nearly always caught because of the penetration of Soviet spies such as Kim Philby who were
ensconced at high levels inside the SIS, ‘but more importantly the Soviets riddled the OUNb with agents and almost every
courier group had at least one Soviet agent’ (Koshiw, 2011). Kim Philby fled to Moscow in 1963 after the 1961 defection of KGB
officer Anatoliy Golitsyn who revealed to the CIA that there was a high level mole in the British SIS. Both of these factors, Soviet
agents in the SIS and OUND, undermined the program of parachuted couriers. Another factor was the destruction of the
nationalist base of operations in South-Eastern Poland from where the Ukrainian ethnic minority was ethnically cleansed in
what was codenamed ‘Akcja Wisla.’ The Ukrainian minority was scattered throughout Northern and Western Poland in
territories that had been ‘recovered’ (the official phrase used at the time) from Germany. The aim of ‘Akcja Wisla’ was to destroy
links between the Ukrainian ethnic minority and the nationalist underground and to make them susceptible to assimilation
into the Polish ethnic majority (Snyder, 1999). Wojciech Jaruzelski, future Polish President who imposed martial law in 1981 to
crush the Solidarity movement, was a young captain during ‘Akcja Wisla’ in the newly formed Soviet dominated internal
security troops, Korpus Bezpienczestwa Wewnetrznego ([KBW], equivalent of the Soviet NKVD (People’s Commissariat for
Internal Affairs). A photograph of Jaruzelski in a KBW uniform during ‘Akcja Wisla’ can be seen in Szczes$niak and Szota, 1973,
379). ‘Akcja Wisla’ destroyed the ability of UPA to undertake further military operations in Poland or use the region as a rear
base of supply and rest. Following ‘Akcja Wisla’ nationalist couriers parachuted into Poland were therefore doubly vulnerable
to being captured because of the infiltration of Soviet agents and lack of a Ukrainian support base in South-Eastern Poland.

One of the last zpUHVR couriers was Vasyl Okhrymovych who was parachuted into Soviet Ukraine on May 19, 1951
(together with 3 others), established contact with the nationalist underground leadership, and spent winter 1951-1952
together with Vasyl Kuk who had become UPA commander following the death of UPA Commander Roman Shukhevych in
battle with Soviet NKVD forces in 1950. Kuk was himself captured by Soviet forces in 1954 and given six years imprisonment
after which he was amnestied when he agreed to cooperate with the Soviet authorities. Captured OUN and UPA combatants
were usually executed or sentenced to long sentences in the Soviet Concentration Camp [Gulag] System. Okhymowych was
captured by the NKVD Soviet secret police on October 6, 1952 and in May 1954 sentenced to death and executed. One of the
last OUND couriers was Myron Matviyeiko who was parachuted at night on May 14-15, 1951, landed immediately into NKVD
hands, was turned by them and continued to act as a double agent over the next decade pretending to work for the OUNb
(Kaminsky, 2011). A number of Ukrainian diaspora nationalists had suspected Matviyeiko of having already been a Soviet
agent in World War Il when he cooperated with the Abwehr (Nazi German military intelligence).

A change in US and Ukrainian émigré strategy in the early 1950s came about because of two factors. The first was Polish
communist and later Soviet defeat of the nationalist underground in the late 1940s and early 1950s after a ferocious decade long
guerrilla war. The Ukrainian nationalist movement was the largest in the annexed Soviet borderlands with 25-40,000 guerrillas
and upwards of 400,000 supporters involved in various duties in the underground network. This, ‘was a deeply rooted under-
ground network enjoying popular support’ and ‘Ukrainian guerrillas fought with a resolution that no resistance in Western
Europe could have imagined’ (Statiev, 2010, 106 and 108). The second factor for the change in strategy was the failure of para-
chuted couriers due to Soviet agents such as who had penetrated the senior levels of British intelligence.



54 T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64

The change in strategy led to a switch from American support for hard to soft power that provided support for émigré
publications and anti-Soviet political activities and, in the Ukrainian case, the establishment of Prolog. Kaminsky, a leading
ideologue of OUNz (Organization of Ukrainian Nationalists abroad), the most democratically minded of the three wings of
OUN, split from OUND in 1954 over whether to support the zpUHVR. OUNz published the Ukrayinsky Samostiynyk magazine
in Munich in 1945-1975. Kaminsky (2009, 69) explained the new situation in the early 1950s after the failure of armed
resistance to Soviet rule demanded new strategies, ‘which meant a movement from military struggle to exclusively political-
propaganda work.’ Prolog, Kaminsky explained, was established as a ‘self-defensive’ organization with the aim of maintaining
‘Ukrainian potential’ by promoting Ukrainian national identity and culture which was believed to be under threat in the USSR
from Soviet nationality policies and russification. ‘This was a turn towards evolutionary methods of struggle, a peaceful
project with the aim of preparing a base for further future struggle which played an important role in the peaceful revolu-
tionary disintegration of the USSR in the 1980s and beginning of the 1990s’ (Kaminsky, 2009, 70). Kaminsky defined the
change in strategy as a move from guerrilla warfare to non-violent struggle of ideas. Kaminsky (1970, 1996) elaborated an
evolutionary strategy for Prolog and its émigré supporters through a number of books and articles. The establishment of
Prolog signified a movement, he writes, ‘from forceful revolution to evolution in form and methods but at the same time the
struggle remained revolutionary in form and content’ (Kaminsky, 2009, 101).

While supporting émigré groups and Radio Liberty and Radio Free Europe, the US remained concerned that anti-
communist émigrés would promote violence or extremist nationalism through organizations and the two radio stations.
A 1968 US guideline on Radio Liberty outlined moderate aims and objectives that, ‘Should preserve and stimulate the
growth of Ukrainian cultural values and national identity, reflect in its broadcasts a continuation in the history and life of
the Ukrainian nation which antedates the Soviet era and will persist and flourish in the future’ (Johnson, 2010, 180). Prolog
also signed up to similar objectives that were, as Kaminsky points out, nevertheless ‘revolutionary’ for the Soviet
authorities.

In 1952 a new phase in U.S. support to zpUHVR led to the establishment of Prolog in Philadelphia (codenamed by the CIA as
‘QRDynamic’). After a short spell in that city Prolog moved to New York city where it spent the majority of its existence except
for its last five years in Newark. Prolog opened its offices with a $50,000 check from the U.S. State Department which at that
time coordinated financial support to Soviet émigré groups. Nevertheless, as Kupchinsky (2008) admitted, Prolog was, ‘since
the time of its creation, a subsidiary company of the CIA." Walt Raymond, who joined the CIA in 1952 and moved to the NSC in
1982, was Kupchinsky’s main liaison in Washington DC. After becoming Assistant Director of the U.S. Information Agency in
1987, Raymond continued to be involved in programs to promote democracy in Eastern Europe and the USSR, although now
through overt means such as the National Endowment for Democracy (NED).

The OSS/CIA view that the zpUHVR and OUND represented the two most influential Ukrainian émigré groups concurred
with that of the Soviet KGB. Not all Ukrainian émigré groups were seen as a threat to Soviet power by the KGB which was
a calculation based upon the degree to which they retained influence inside Soviet Ukraine where only zpUHVR (i.e. Prolog)
and OUND had ties to the nationalist underground in the second half of the 1940s and early 1950s. The KGB’s estimation of
where it believed the main threat to Soviet power existed was clearly seen in the assassination of OUNz leader Lev Rebet and
OUND leader Bandera by Soviet KGB agent Stashynsky (2011) in Munich in 1957 and 1959 respectfully. Stashynsky defected to
Western Germany in 1961 where he was tried and following his conviction was given a new identity by the CIA in the US. His
trial revealed he had used a spray gun that fired a jet of poison gas from a crushed cyanide capsule designed to induce cardiac
arrest, making the victim’s death look like a heart attack. An unofficial ‘non-aggression pact’ between the KGB and CIA, did not
permit assassinations to take place in the U.S. and therefore zpUHVR leaders such as Lebed, who was based at Prolog in New
York, was out of reach of Soviet assassins.

In the following three decades Prolog proved to be more successful than other Ukrainian émigré groups in its covert and
overt activities vis-a-vis Soviet Ukraine because of three factors. First, Prolog had little need to collect funds in the émigré
community because of a relative stable financial relationship with the U.S government, although the 1970s were lean years.
Prolog President Kupchinsky (2008) recalled that, ‘All of this (Prolog activity) would have been impossible without the U.S.
government as a secure financial base.” Not having to seek funds in the émigré community enabled Prolog to remain outside
bitter émigré conflicts between rival organizations.

Second, Prolog’s activities were overt unlike other nationalist émigrés (such as OUNb and NTS) who sought to build
underground organizations in the USSR that were routinely infiltrated by the KGB. Nationalist émigrés such as OUNb had
close ties to SIS (MI6) in the late 1940s and early 1950s during the sending of parachuted couriers but this had terminated
after the destruction of the nationalist underground by 1952. OUND continued to seek foreign government support from
countries led by anti-communist and right-wing authoritarian governments, such as Taiwan, which provided assistance to
the OUNb dominated Anti-Bolshevik Bloc of Nations (ABN) that was part of the World Anti-Communist League. Ukrainian
nationalist émigrés continued to seek to build underground structures in Soviet Ukraine and these in most cases became
infiltrated by the Soviet secret services and headed by Soviet double agents (Stashynsky, 2011). Prolog adopted a different
approach to nationalist émigrés, as this article shows, and did not export émigré politics to Soviet Ukraine or seek to re-build
a nationalist underground in the USSR (Kuzio, 2011a). Because of this strategy Prolog was more successful than OUNb in
achieving its objective of working towards liberating Ukraine (Kuzio, 2011b).

Prolog staffers and supporters who cooperated with Prolog met and courted visitors from Soviet Ukraine, including high
level writers and members of the Soviet establishment such as Ivan Drach (future leader of Rukh, the Ukrainian Popular
Movement for Restructuring) and Dmytro Pavlychko. A member of the younger Ukrainian-American generation explained



T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64 55

that, ‘Prolog was more realistic, less suspicious and willing to work with anyone official, semi-official, or outright dissident
and enemy of the state. They had good resources and high quality intellectual products’ (Young generation Ukrainian—
American, 2011). Meetings with liberal cultural figures and members of dance and choir groups from Soviet Ukraine
developed contacts and unofficial networks that facilitated the smuggling of anti-Soviet literature to the USSR. Soviet
Ukrainian cultural figures and Soviet Ukrainian UN officials were entertained in Ukrainian—-American homes in New York city
with the active support of Prolog staffers and supporters (Kaminsky, 2009, 113).

In addition to cultivating networks with Soviet Ukraine, these meetings proved to be an invaluable source of intelligence as
Prolog, Radio Liberty and Radio Free Europe, employees interviewed tens of thousands of Soviet bloc travelers to the West.
These contacts and networks proved to be important in the late 1980s when senior members of the Soviet Ukrainian cultural
establishment became leaders of Rukh. Nationalist émigrés adopted a different strategy of hostility to members of the Soviet
Ukrainian establishment and distrusted the Ukrainian democratic opposition (Kuzio, 2000).

Third, Prolog could publish a wide ideological variety of books by national communist, liberal democratic and nationalist
authors and dissidents (see for example Maystrenko, 1962). ‘In other words we had real political academic pluralism here
(in Prolog),” Kaminsky (2009, 72) writes, citing the publication of the ground breaking three volume history of Ukrainian political
thought that was also prepared in mini-format for smuggling into the USSR (Hunczak and Solchanyk, 1983). Prolog published
Euro-Communist Ivan Dzyuba’s Internationalism or Russification? in Ukrainian and Russian-language editions and assisted in its
translation into English and Chinese (Dzyuba, 1968a,b, 1973). Internationalism or Russification?’s English-language edition was
prepared for publication by Victor Svoboda, a Professor at the School of Slavonic and Eastern European Studies, University of
London, from a copy provided by Prolog. Prolog also published nationalist dissidents such as Valentyn Moroz. Prolog’s flagship
journal Suchasnist magazine was a forum for a wide diversity of opinions becoming, as Kaminsky points, a ‘non-party journal,’ and
bridge between Soviet Ukraine and the Ukrainian diaspora. OUND published ideological journals, such as Vyzvolnyy Shlyakh
(Liberation Path) in London, that were narrowly focused and intolerant of alternative opinions.

A member of the younger generation of Ukrainian-Americans explained how ‘Prolog was flexible because it was not
answerable to nationalist diaspora opinion.” He continued:

‘It therefore was open to contact with and cooperation with emerging dissident groups of all stripes, including
socialists, moderate reformers, as well as outspoken nationalists. Because it was free of the rhetoric of radical liberation
and pragmatic in its approaches, it sought to reach out to liberal officialdom as well as heroic dissenters. Both currents
(Drach, etc) among cultural liberals and Vyacheslav Chornovil (dissident political prisoners) became influential in the
establishment of a Ukrainian state. Prolog was also open to exploring and reacting to trends among Ukraine’s
Communists (especially in the Petro Shelest era, when it became clear patriotism and autonomy trends existed in some
corners of Communist Party of Ukraine)’ (Young generation Ukrainian-American, 2011).

During Prolog’s four decade history, from 1952 to 1992, it published more than 200 books and monographs in history,
political science, literature, and culture primarily in Ukrainian but also in other languages. Prolog and Smoloskyp publishers,
based in Baltimore, published the largest volume of samvydav materials from the Ukrainian dissident movement. Many of
Prolog’s books in Russian focused on the national question in the USSR at a time when Russian dissidents and nationalist
émigrés downplayed the nationality question (Kupchinsky, 1975; Maystrenko, 1978) while Western Sovietologists largely
ignored the nationality question in the USSR (Subtelny, 1994). Books and pamphlets were also published by Prolog in Polish,
Lithuanian, Chinese, and Japanese and in the 1980s during the Soviet occupation of Afghanistan in Urdu and Farsi.

In the 1950s Prolog published the bi-weekly Suchasna Ukrayina and monthly Ukrayinska Literaturna Hazeta in Munich
which merged in 1961 to become the monthly flagship Suchasnist magazine. Kaminsky (2009, 75) explains, ‘Suchasnist
became the published voice and authoritative voice for Ukrainian human rights defenders and the entire dissident movement
in the free world.’ Among magazines and publications that Prolog published the most unusual for an émigré Ukrainian group
was the English-language magazine Prologue. Problems of Independence and Amity of Nations. Prologue was edited by Lev
Shankovsky who was a veteran of the UPA partisan movement and a military historian. Prologue was unusual because it was
directed at the newly emerging post-colonial nations many of whose leaders were left-wing and in some cases pro-Soviet as
seen by its masthead announcing local representatives in ‘New York-Munich-Cairo.’ The seven issues of Prologue magazine
published from 1957 to 1961 featured articles that critically analyzed Soviet nationality policies and Soviet imperialism, anti-
communist resistance movements in post-colonial countries, the activities of pro-Soviet countries in the UN, Soviet influence
in post-colonial countries, splits in the ruling elites of Communist states (with, for example, a feature on Yugoslav dissident
communist Milovan Djilas), the Soviet Gulag, and Soviet expansionism into Africa (e.g. Ghana). Splits in Communist elites and
ruling parties were a common theme pursued by Prolog and other U.S. government-funded bodies, such as Radio Liberty and
Radio Free Europe. Prolog worked on, and extensively published on the national communist question in Ukraine which
surfaced during periods of liberalization in the USSR in the 1960s and again in the late 1980s.

Prolog’s most well-known English-language publication was Digest of the Soviet Ukrainian Press (DSUP) which was
published from 1957 to 1977 by its New York office. DSUP resembled the Current Digest of the Soviet Press (CDSP) and U.S.
government-funded FBIS (Foreign Broadcast Information Service) which also translated and analyzed Soviet and foreign
media. DSUP was briefly published in Portuguese and French in the 1960s. Many of the younger generation of American-
Ukrainians who worked part-time during their university studies at Prolog in the 1970s edited and translated DSUP (see later).

Prolog established extensive links to Soviet Ukraine in the 1960s and 1970s and its publications and Suchasnist magazine
circulated beyond Western to Eastern Ukraine. Growing up in Dnipropetrovsk in the 1970s and 1980s, Zhuk witnessed Prolog



56 T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64

literature and Suchasnist magazine circulating among dissident and cultural activists. The main conduits for smuggling into
Soviet Ukraine were through Lviv in Western Ukraine, Poland and Czechoslovakia. ‘The KGB feared active contact between
Dnipropetrovsk intelligentsia and their colleagues in Lviv and Kyiv because their discussions contributed to the spread of anti-
Soviet and national ideas,” Zhuk (2010, 40) writes. The city of Lviv was a major source of concern for the KGB, ‘because all the
ideological dangerous literature came to Dnipropetrovsk from this city’ (Zhuk, 2010, 40).

Many of Prolog’s books and Suchasnist magazine were re-published in miniature format for easier smuggling into the
USSR. Miniature copies of Suchasnist were printed on special paper that would dissolve if dropped into water, enabling
Ukrainian dissidents to destroy émigré literature in the event of a raid by the KGB. Some of Prolog’s books were disguised as
Soviet books, such as Lebed’s History of UPA that was concealed inside the covers of a history of Soviet partisans, with the
purpose of not being detected by Soviet border guards. Publications were also distributed by gas balloons. Prolog excelled in
forging a programme of mini publications disguised as letters which were mailed to Soviet Ukraine from around the world
drawing on addresses in Soviet telephone directories (telephone directories were not readily available to the Soviet public and
had to be smuggled out of the USSR).

U.S. government support to émigré publications and groups was never solely confined to Ukrainians. The Paris-based
Instytut Literackie, the most prestigious Polish émigré publishing house and publisher of Kultura magazine, was funded by
the Paris-based Congress for Cultural Freedom, a U.S. government covert organization that funded anti-communist publi-
cations in Western Europe. Instytut Literackie played a major role in Polish émigré politics, inside Communist Poland and in
the promotion of Polish-Ukrainian and Polish-Lithuanian reconciliation. Instytut Literackie and Kultura were founded by
Jerzy Gedroyc in 1946 and closed in 2001, a year after he passed away.

In Western Europe many Polish émigrés were from former Eastern Poland, lands incorporated by the USSR inside
Lithuania, Belarus and Ukraine, and they were hostile to these neighbouring nationalities, particularly towards Ukrainians. A
Polish-Ukrainian civil war in World War II in Volhynia led to 60,000 Polish and 20,000 Ukrainian mainly civilian deaths.
Instytut Literackie and Kultura, which received financing that made them independent of Polish nationalist émigrés, could
support the unpopular step among Polish émigrés of reconciling Poles with their immediate neighbours, especially Ukrai-
nians. These efforts were at the time nothing short of revolutionary and came decades ahead of similar steps taken by the
Polish Solidarity opposition in the 1980s (see later) that Prolog also supported. The U.S. government, working through
Gedroyc and Instytut Literackie, laid the groundwork for Polish-Ukrainian reconciliation that was solidified with the election
of Pope John Paul II (Karol J6zef Wojtyta) in 1979 and rise of the Solidarity movement in 1980 (Hvat, 1983).

Russian émigrés presented a different picture as there were few democratic and liberal groups and they were dominated
by nationalists such as the NTS that published books and the Posev magazine. The situation changed from the late 1960s with
the arrival of émigré Russian democratic dissidents who ended the monopoly NTS held over Russian émigré life. Russian-
language book publishing programs with the purpose of smuggling them into the USSR were established in New York
(Bedford Publications headed by George Minden and Ludmilla Thorne, who went on to work at Freedom House), Paris
(YMCA), London (Overseas Publications Interchange) and elsewhere (see Matthews, 2003). New Russian democratic émigré
journals appeared such as Strana i Mir (Munich), Grani (Frankfurt), and Forum (Munich). Forum was the only Russian-
language journal published by a Ukrainian émigré group as a quarterly in 1983-1985 and bi-annually in 1986-1990.
Forum’s editor, Russian-speaking Ukrainian dissident Vladimir Malynkovych from Kyiv who had been expelled from the USSR
for his membership of the Ukrainian Helsinki Group, was a journalist at Radio Svoboda. Prolog could only publish a Russian-
language journal because it received U.S. government support.

2. Carter, Reagan and the Evil Empire

In the late 1970s Prolog witnessed a generational shift in its leadership that proved to be fortuitous. Prolog’s younger
generation of Ukrainian-Americans were radicalized by 1960s and 1970s politics in Soviet Ukraine and the West, or in the case
of Kupchinsky, they had been also influenced by their tour of military duty in Vietnam. New York members of the Committee
to Defend Soviet Political Prisoners (CDSPP), out of which many Prolog’s younger generation of Ukrainian-Americans
emerged, were on the left-wing of the Democratic Party and therefore perceived as ‘radicals’ by the émigré nationalist
community. The New York Ukrainian Student Hromada (Community), with which CDSPP closely cooperated, published New
Directions from 1969 to 1975 edited by Anisa Sawycky, Jaroslaw Koshiw, Christine Lukomsky, and in its last years by Alex-
ander Motyl. For the first time many young Ukrainian-Americans began to write and hold conferences on politics, literature,
and culture. The Canadian branch of the CDSPP was different, as it had emerged out of the student movement (Union of
Ukrainian Students of Canada [SUSK]), and was led by University of Alberta Professor Bohdan Kravchenko, Canada’s leading
intellectual in the 1970s on the question of the USSR and in particular Ukraine. Motyl (2011) says, ‘We came to cooperate with
them, but there was always some tension, as they were Marxists and we were just liberals.” Canada had an active Ukrainian-
Canadian Trotskyist movement which published the English-language Meta and Ukrainian-language Dialoh magazines
whose members dominated the Canadian branch of the CDSPP.

The CDSPP was initiated in 1972 by Koshiw and Kupchinsky in response to the widespread arrests of dissidents and
cultural figures in Ukraine that year and became one of the leading Western organizations defending Soviet political pris-
oners. The CDSPP was never funded by Prolog although it supported the work the CDSP did in defending Ukrainian political
prisoners. Stephen Welhasch (2011) recalls, ‘The CDSP kept its distance from Prolog because of its ties to the US government.’
Motyl (2011) adds, ‘The Prolog people were sympathetic to the ‘Young Rebels’ in the New York student community, the New



T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64 57

Directions magazine and the Committee for the Defense of Soviet Political Prisoners. They were also intelligent, non-dogmatic
and open minded while Prolog was liberal, both in its politics and with respect to Ukraine and its approach to the diaspora.’
The CDSPP’s attempt to reach out to other Ukrainian émigré groups concerned with political persecution in their homelands
reflected discomfort with the ghetto mentality of ‘old timers.” The younger generation, such as Kupchinsky, developed
networks outside the émigré ghetto both in the West and Eastern Europe. The Ukrainian-Canadian left and Prolog were
united by their interest in national communism in Ukraine in the 1920s and 1960s and by the left-wing turn in OUN and UPA
ideology following the democratization of OUN at its 1943 congress. Both groups were also outside the nationalist estab-
lishments in the USA and Canada.

Kupchinsky, a key activist among the younger generation of Ukrainian-Americans in Prolog’s last two decades of operation
was described by an Economist (2010) eulogy as, ‘a warrior in and out of uniform, who died on January 19th aged 65, was one
of the most remarkable of those who fought a seemingly hopeless but ultimately triumphant struggle against the Soviet
seizure of power in the eastern half of Europe.....Mr Kupchinsky was emblematic of a generation that had escaped totali-
tarianism and found new homes in the west...” The Economist (2010) continued: ‘Mr Kupchinsky was one of the most
formidable: equally at home in dealing with troubled bureaucracies such as the FBI and CIA or with Ukraine’s also ill-run
intelligence bureaucracies, as well as the private sector, the media and think-tanks. He continued reading, writing and
talking—fueled by a prodigious intake of nicotine and alcohol—right up to his death.’

Diuk (2010), Vice President for Programs at the National Endowment for Democracy, described the atmosphere in the
Prolog offices in the early 1980s, a few years after Kupchinsy became President:

‘Prolog, in those days was a fascinating place. Located in New York across the road from Penn Station, on the more seedy
side of town, the first things you noticed when you came in were the stacks of books, newspapers and filing cabinets. It
had that distinct smell of old Soviet newsprint and of musty books. Then the various warring clouds of smoke hit
you—Lebed in one office smoked a pipe with a very sweet and distinct tobacco, and in another office was Kupchinsky,
puffing away on more proletarian brands of cigarette, punctuated every now and again by the notes of a fine cigar.’

Diuk continues,

‘You never really knew what was going on in those offices behind the clouds of smoke, but after a while it became very
clear to me that Kupchinsky was the gravitational force that brought together a number of intersecting universes. There
were the ‘Old Timers’ who established Prolog in the 1950s: Lebed and Prokop, who had taken part in the OUN and the
UPA. Their friends and co-workers included Nina Ilnytska, who kept order in the office, and eminent Ukrainians such as
Rev.Hrynioch, Chaikiwsky and others who drifted in and out of the office on some business or other.’

Some young generation Ukrainian-Americans had worked part-time in Prolog and the CDSPP as students and after
completing their university degrees retained close contacts with Prolog. Such individuals included Motyl, who together with
Diuk edited the bi-monthly Soviet Nationality Survey published in 1984-1991, former head of the international department of
the AFL-CIO and President of Freedom house Adrian Karatnycky, and Yuriy Mayivskyy, son of a prominent member of UHVR
Dmytro Mayivskyy who in December 1945 was on a special mission to Western Germany together with another leader of the
nationalist underground Dmytro Hrytsay, where they were ‘intercepted’ by Soviet and Czechoslovak security services and
committed suicide rather than face interrogation and torture. Soviet agent Andriy Pechera, who had infiltrated the nationalist
courier network between Ukraine and Western Germany, betrayed them. Other younger generation Prolog staffers included
former U.S. military officer Petro Sodol, Welhasch, who became Prolog Treasurer in 1979 after a short stint as researcher and
translator, and Yuriy Smyk, son of the editor of Ukrainski Visti, the main newspaper for the Eastern Ukrainian diaspora in
North America and its political face, the Ukrainian Revolutionary Democratic Party. Prolog staffers also included Pavlo
Movchan, a Soviet Ukrainian army deserter from Afghanistan. Movchan was part of growing work by Prolog with Soviet
defectors in Afghanistan who were brought to the UK and US (the NTS were also active in this area). Two Soviet Ukrainian
defectors, Sgt. Ihor Ryzhkov and Pvt. Oleh Khlan, were brought to Britain by Mail on Sunday newspaper journalist Askold
Krushelnycky and ‘baby sat’ by the Ukrainian Press Agency, and in November 1984 voluntarily returned to the USSR. Such
work included publication of a mini-format Russian-language book critical of the Soviet occupation that was distributed to
Soviet troops in Czechoslovakia, GDR and Afghanistan.

The election of Kupchinsky for Prolog President in 1978 represented a competition between generations as well as one of
outlook. Kupchinsky represented the first generation ‘baby boomers’ born and raised outside of Ukraine. Having been raised
with a strong sense of patriotic devotion to a non-existent Ukrainian state by their parents, they found upon reaching
adulthood that most of the rest of the world neither knew nor cared much about the Ukraine that they were ready to struggle
for. Kupchinsky’s work in creating organizations, such as the CDSPP, and his efforts to make contact with and publicize the
plight of Ukrainian dissidents and political prisoners, formed a connection to the real world which most of the ‘Old Timers’
living in the émigré ghetto lacked.

Kupchinsky was a leader figure in this work, and upon becoming President of Prolog began to shape new directions for its
activities by projecting Ukrainian issues into the main stream and placing them on the agenda of human rights organizations
such as Freedom House, Amnesty International, Human Rights Watch, League for Industrial Democracy and other American
organizations that struggled for human rights and civil liberties. Prolog reached out to American trade unions (through
Karatnycky) and civil rights organizations as a way of bringing the Ukrainian cause to a broader American and Western public.
Young generation American-Ukrainians promoted Prolog’s inter-action and cooperation with the CDSPP, Helsinki Watch (just



58 T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64

as it was coming to be established), and with Amnesty International USA and its Riverside Group. Informal cooperation and
the sharing of information with Nahaylo (see Nahaylo, 1999) developed when he covered the USSR at Amnesty International’s
international headquarters in London ahead of moving to Radio Svoboda.

Kupchinsky’s election as Prolog President came fortuitously at the right time in the Carter administration and two years
before Reagan was elected U.S. President as both administrations injected additional resources into Prolog. Welhasch (2011)
recalled, ‘it became clear to me that whatever funding they were receiving in the 1970s was quite meagre.” Then Prolog
President Prokop told Welhasch that they might be forced to close in the 1970s during the height of détente between the U.S.
and USSR. Prolog’s finances improved during the Carter and Reagan eras when both US presidents launched ideological
crusades and a competition with the USSR over human rights values. Welhasch (2011) revealed that U.S. government funding
began to increase in the late 1970s, after Kupchinsky became President and the Carter administration increased its focus on
human rights in the Soviet Union and Eastern Europe, and ‘our funding grew with every year from then until we were closed.’

3. America intensifies its ideological war against the USSR

As dissident groups and opposition movements grew in the 1970s, particularly following the 1976 Helsinki Agreement, the
USSR became increasingly ‘sensitive’ and ‘insecure’ when ‘paranoid Soviet party leaders’ became concerned at Western
encouragement for dissidents (Gates, 1996, 88). Richard Gates (1996, 90-91) believes that President Carter took this ideo-
logical struggle into the USSR before Reagan by promoting human rights, supporting dissenters and ‘stirring up the
nationalities’ through efforts that ‘went far beyond presidential statements and letters.’ Carter instructed National Security
advisor Zbigniew Brzezinski to initiate, ‘an unprecedented White House effort to attack the internal legitimacy of the Soviet
government’ that included undertaking covert and overt actions inside the USSR. These became the subject of a May 1977
Working Group set up to generate and review proposals after Brzezinski was distressed, Gates recalls, at the nearly non-
existent level of covert actions by the CIA against the USSR. Prolog’s ability to wage ideological war against the Soviets
rested upon the enthusiasm of its personnel and greater U.S. financing during the Carter and Reagan eras. U.S. government
support to Prolog and other émigré anti-communist organizations, ‘gave comfort and support to those inside the Soviet Union
seeking to promote change and challenge the system’ (Gates, 1996, 537). Gates (1996, 560) writes, ‘We waged the war of ideas
and a covert human rights campaign inside the Soviet Union and supported the growing opposition in Eastern Europe,
especially in Poland. CIA carried out a propaganda war against the Soviet regime, publicizing to the world Soviet abuses inside
the USSR and aggressions beyond its borders.’

This new U.S. strategy, approved in October 1977, aimed to increase the clandestine distribution of books and journals inside
the USSR, particularly of samvydav, ‘a measure pushed by émigrés’ (Gates, 1996, 91). The new US strategy also provided subsidies
and support for book and journal publishing for distribution into Eastern Europe. The CIA was tasked by Brzezinski with
increasing its covert actions inside the USSR (Gates, 1996, 142) and supporting increased U.S. assistance to the Polish Solidarity
movement that was to be undertaken covertly through the CIA and overtly through the AFL-CIO, then headed by Lane Kirkland.
After the Polish declaration of martial law in 1981, covert and overt support greatly increased to the Polish underground from the
CIA through covert actions, ‘worked through third parties or other intermediaries in Western Europe’ (Gates, 1996, 237).

Prolog was the only Ukrainian émigré organization that had a well-established base of cooperation with the Polish
Solidarity opposition and Ukrainian minority in Poland that built on decades of Polish-Ukrainian reconciliation supported by
Kultura and Suchasnist magazines. In the 1980s the CIA supplied dissident groups and opposition movements in Eastern
Europe, especially Poland, with printing presses, and photocopiers, and reprinted underground literature that had been
smuggled to the West. Prolog extended and expanded these activities by using the Polish underground to train, smuggle and
assist Ukrainian opposition groups. ‘We were most active in Poland’ Gates (1996, 450) admits.

In Eastern Europe Prolog’s cooperation was most extensive with the Polish Solidarity movement and opposition groups (see
interview with Kuzio, 1990). The Polish Solidarity and opposition underground became an important avenue for the publication
and distribution of Ukrainian émigré literature and production of video cassettes that were smuggled into Soviet Ukraine or
distributed among Soviet travellers. In London, the Ukrainian Press Agency worked closely with the official Solidarity Trade
Union Working Group office headed by Marek Garztecki (Goddeeris, 2011). Mirek Dominczyk, a Solidarity leader who went into
exilein the U.S.in 1984, became an active link in this cooperation between Prolog and the AFL-CIO where Karatnycky headed up
these covert activities. Two double issues of Polish-language editions of Suchasnist magazine were published by the Polish
underground which aimed to bring the Ukrainian question to the attention of the Polish opposition and intellectuals and to
further Polish-Ukrainian reconciliation. Prolog published the Perturbantsii (Perturbations) journal aimed at the large Ukrai-
nian minority in Poland which was edited by Roman Kryk, currently Kyiv correspondent of the Polish Press Agency.

A flood of new Ukrainian samvydav, which began to grow in number from 1987 to 1988 after Rukh was established, was
reprinted in large numbers in Poland and Lithuania and re-smuggled into Soviet Ukraine. Prolog published a Ukrainian-
language book on the Solidarity movement and strikes in Poland which was reprinted many times in that country for the
purpose of being smuggled into Soviet Ukraine, receiving widespread attention when General Jaruzelski complained about
the book on Polish television. The Polish underground, with Prolog’s support, assisted the Ukrainian opposition with technical
assistance on the mechanics of underground silk screen printing that was conveyed through instructions on video cassettes.
In the late 1980s the Polish underground assisted in the smuggling of fax and photocopy machines to the democratic
opposition in Soviet Ukraine, particularly to Rukh and the Ukrainian Helsinki Union. At that time, Prolog was the primary
supplier of technology and publications to newly merging Ukrainian opposition groups; other Ukrainian émigré groups either



T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64 59

lacked the funds or, in the case of émigré nationalists, were suspicious of them because they were headed by Soviet Ukrainian
cultural figures whom they had boycotted and criticized when they had earlier travelled to the West within Soviet delega-
tions. Since the 1960s Prolog members had in place developed networks to senior members of the Soviet Ukrainian estab-
lishment who became leading members of the opposition in the second half of the 1980s.

Prolog’s more democratic profile also enabled it to cooperate through the London-based Ukrainian Press Agency with
central-eastern European opposition groups on the left and right. In Poland, Prolog and the Ukrainian Press Agency coop-
erated with the center-left KOS (Komitet Oporu Spotecznego [Committee in Defence of Society]) and center-right Solidarnos¢
Walczaca (Fighting Solidarity) and conservative underground political parties. The future President of Poland, Bronislaw
Komorowski, was one of Prolog and Ukrainian Press Agency’s contacts in Poland when he edited the underground publication
ABC. Adriatyk, Battyk, Morze Czarne that provided information on the nations lying between Russia and Germany and sup-
ported reconciliation and cooperation between Ukrainians and Poles. ABC. Adriatyk, Battyk, Morze Czarne was published by
the Liberal-Democratic Party Niepodleglosc. In 1984-1989, Obdz, a Polish underground magazine dedicated to providing
information on the countries of the Soviet empire and fostering Polish-Ukrainian cooperation, was edited by Jézef Darski
(pseudonym for Jerzy Targalski) who was in exile in Paris from 1983 to 1997 where he cooperated with the émigré Kulturg and
émigré Solidarity magazine Kontakt. Targalski edited the first of two double issues of the Polish-language Suchasnist that the
Ukrainian Press Agency published for Polish readers (the second was edited by this author). In 1982-1990, Targalski and his
team also edited the magazine Niepodlegtos¢ and in the same year the magazine closed and they opened the Studium Europy
Wschodniej at the University of Warsaw.

In Hungary the Ukrainian Press Agency and Ukrainian Peace Committee cooperated with Fidesz (Fiatal Demokratak
Szovetsége [Alliance of Young Democrats]) as well as Social Democrats. Cooperation with the Czech opposition worked
through the London-based Palach Press headed by Czech political émigré Jan Kavan who became Czech Foreign Minister in
1998-2002. Cooperation with the Czechs was therefore more restricted to the social democratic left. Karel Kovanda, a Czech
dissident who emigrated to the West during the Cold War, also cooperated with Prolog. The Czech opposition, through Kavan,
inter-acted with European Nuclear Disarmament (END) who, in turn cooperated with the Ukrainian Peace Committee (UPC)
in opposing the Soviet occupation of Afghanistan and highlighting the disastrous effects of the 1986 Chornobyl (Chernobyl)
nuclear accident (see later). The Czechs were less interested than the Poles in cooperating in covert and overt operations
against the Soviet Union.

The CIA was ordered to stay clear of direct contact to Soviet dissidents as this would give ammunition to the KGB to use
against them and therefore organizations such as Prolog could play an intermediary role between the U.S. government and
opposition movements on the ground. At the same time, Gates (1996, 92-93) and Kupchinsky (1980) write that the, ‘CIA
aggressively worked to feed dissident writings back into the Soviet Union and give them wider circulation.” Besides
distributing books and journals, dissident materials were also re-broadcast by Radio Svoboda and Radio Free Europe. The
Carter administration launched an ambitious covert action program that led to, ‘a significant increase in the quantity of
dissident and Western information and literature smuggled into Eastern Europe and the USSR’ (Gates, 1996, 94).

In the 1980s the CIA covertly supported the production of videos and cassettes and publishing activities which, ‘laid the
foundation for glasnost and continued to the erosion of the myths that had sustained the Soviet government at home’ (Gates,
1996, 536). Prolog mass distributed videos of the 1983 Ukrainian émigré documentary Harvest of Despair about the 1933
holodomor (terror-famine) before it was discussed openly in the Soviet press in the late 1980s (the Communist Party of
Ukraine only admitted to the famine having taken place in 1990).

The Carter administration’s covert program targeted Soviet Muslims, Ukrainians and human rights activities more broadly
and Prolog became the main Ukrainian conduit for this new U.S. covert action of smuggling publications and technology.
Gates (1996, 177) writes, ‘The administration also covertly worked to keep alive the heritage of ethnic minorities in the Soviet
Union by infiltrating written materials about their history and culture.” This area benefitted Prolog the most because it
included a, ‘minorities program aimed at infiltrating written materials focused on the culture of and condition in diverse
ethnic regions of the USR, primarily Ukraine.” Gates (1996, 91) reports that, ‘The proposal called for the transfer of one such
ethnic group supported by the CIA from the United States to Europe with an expanded charter...’

The Soviet nationalities question was an important element in the disintegration of the USSR and it was therefore
surprising how it was ignored by Western academics and policymakers (Subtelny, 1994).! Ukrainian-Americans such as Alvin
Kapusta at the US State Department brought the Soviet nationalities question into the U.S. government. The longest running
academic journal dealing with the Soviet nationality questions is Nationalities Papers. The journal is published since 1972 and
was launched with grants from the Shevchenko Scientific Society in America, again showing the influence of Ukrainian-
American émigrés in publicizing Soviet nationality problems.

In expanding covert action on Soviet nationalities a key question for the cautious U.S. State Department was whether the
nationalities question was ‘manageable;’ that is, whether nationalist movements would not become extremist and violent,
a fear, as discussed earlier, that was already evident in the 1950s and 1960s. Brzezinski, ‘wanted to pursue a covert action in
that arena and forced State, after a long delay, to produce a paper on nationalities in the USSR and proposed U.S. policy
alternatives,” Gates (1996, 560-561) writes. The State Department’s response was that the U.S. possessed insufficient

1 This author undertook a postgraduate Soviet Studies degree at the School of Slavonic and Eastern European Studies, University of London, in the mid-
1980s where the nationalities question in the USSR was downplayed.



60 T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64

information on the Soviet nationalities question and needed to expand its collection of intelligence and analysis. Although the
Soviet nationalities question was raised in 1978 it took another five years before Kapusta and Paul Goble convinced the State
Department to launch its in-house publication Soviet Nationalities Survey.

Soviet nationality problems were propelled on to the agenda of U.S. policymakers by defections from Central Asian Soviet
troops who were present in large numbers in the 1979 Soviet invasion of Afghanistan. This galvanized nationality problems in
the Soviet armed forces and more broadly in the non-Russian republics (Kuzio, 1987). As Gates admits, CIA efforts had until
then been focused on Moscow and, ‘we were only beginning to realize how small and inadequate were our collection
capabilities and expertise on the non-Russian republics and ethnic groups’ (Gates, 1996, 510). Again, Prolog and other U.S.
funded émigré anti-communist groups played a proxy role for Washington.

The US government dealt with the emerging Soviet nationalities issue in four ways.

First, Radio Liberty and Radio Free Europe’s interviews of Soviet tourists increasingly focused on Soviet nationality problems.
One outlet for research on this question was the U.S. government-funded Problems of Communism magazine published and
distributed free of charge by the U.S. Information Agency. Problems of Post-Communism, its successor, are published by the
National Council for Eurasian and East European Research and continues to receive funding from the U.S. State Department.

Second, the Rand Corporation think tank received U.S. government funding to publish studies on nationality problems in
the Soviet armed forces. Some of the scholars who authored these articles went on to publish books predicting growing
nationality problems in the USSR, particularly due to the Soviet demographic dynamic turning in favor of the Islamic peoples
of Central Asia and Azerbaijan (D’Encausse, 1979; Bennigsen and Broxup, 1983; Wimbush, 1985). Such a view seemed to be
confirmed by the mass riots in Kazakhstan in 1986 (see Kuzio, 1988) but, as events in the Soviet Union in 1990-1991 showed,
the six Soviet Islamic republics played no role in the break-up of the USSR. Enders Wimbush and Marie Broxup founded and
directed the Oxford-based Society for Central Asian Studies that published the journal Central Asian Survey and Russian-
language books on Islamic problems, many of which were smuggled into the USSR. Wimbush was formerly a Senior
Analyst for the Rand Corporation and led its pioneering studies on nationality problems in the Soviet armed forces (Wimbush
and Alexiev, 1981, 1982; Alexiev and Wimbush, 1988).

Third, the Bureau of Intelligence and Research (INR) at the U.S. State Department launched Soviet Nationalities Survey
which was edited and written by INR staffer Goble. The project idea was brought into fruition by Special Assistant for Soviet
Nationalities Kapusta. Kapusta and Goble reported directly to the head of INR/SEE. Soviet Nationalities Survey aimed to raise
the profile of Soviet nationalities problems within US government circles. The initiative had the support of the NSC; that is, the
White House, rather than the more cautious State Department (Goble, 2011). In 1989 the Soviet nationalities unit became part
of the broader Division on Soviet Internal Affairs at the State Department after Goble moved to Radio Liberty. Twenty issues of
Soviet Nationalities Survey were distributed in-house from 1983 to 1989 to U.S. government officials and after three months
each issue was de-classified and sent to specialists working in the Soviet Studies field.

Fourth, Soviet Nationality Survey was launched as a monthly publication in 1984 and published through to 1991 by the
London-based Society for Soviet Nationality Studies, a British registered company financially supported by Prolog. Soviet
Nationality Survey was edited by Motyl, who had just received his PhD in political science from Columbia University, and later
by Diuk, who was completing her doctorate at Oxford University. Both were academic experts on Soviet nationality problems
and Ukrainian affairs. Soviet Nationality Survey covered much of the same content area as Soviet Nationalities Survey
although with ten issues a year Soviet Nationality Survey appeared more frequently and also included greater coverage of
Ukrainian issues (Motyl, 1990, 1992a,b; Diuk and Karatnycky, 1990, 1993). Soviet Ukrainian Affairs, an additional publication of
the Society for Soviet Nationality Studies, was published from 1987 to 1989 in a short-lived attempt to revive Prolog’s DSUP.

The London-based Society for Soviet Nationality Studies and Ukrainian Press Agency were directed by two staffers, Taras
Kuzio and Peter Shutak, which published all of Prolog’s English-language publications in the 1980s (Overview of Taras Kuzio’s
Papers). The Digest of the Soviet Ukrainian Press was the last English-language publication published by Prolog in the USA
until 1977 because of new restrictions imposed on the CIA following the Watergate scandal. The opening of the Society for
Soviet Nationality Studies and Ukrainian Press Agency in 1985 would enable Prolog to resume English-language publications,
but outside the US.

The UPA opened unofficial offices in Warsaw, Moscow and Kyiv from which it received news, samvydav and analysis by
courier and, with the arrival of fax machines in 1988, by telephone. This voluminous information became the basis for
hundreds of Ukrainian and English-language press releases sent to Western governments, media and academics. These three
UPA offices also became avenues for the smuggling of émigré literature and technology to Ukrainian opposition groups. News
and analysis from these three offices of UPA in the Soviet bloc enabled the publication of the bi-monthly Ukrainian Reporter
from 1990 to 1991.

4. US covert activities in the Gorbachev Era

U.S. Government financing increased in the 1980s under President Reagan, particularly during his second term in office,
and CIA head Bill Casey was central to his war against the USSR. As Gates (1996, 199) writes, ‘...Bill Casey came to the CIA
primarily to wage war against the Soviet Union.’ Casey demanded more timely and aggressive National Intelligence Estimates
on the USSR, pushed for an increase in covert CIA activities and subversion and an expansion of analysis and collection of
intelligence on Soviet policies and actions (Gates, 1996, 206). The Reagan administration aimed to change the correlation of
forces in favor of the US and the West through military, political, ideological and economic means. At that time, ironically in



T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64 61

the light of the CIA’s ‘alarmist’ reports on the nationality question in the USSR (see later), the Reaganites believed the CIA had
been corrupted by liberals overly influenced by the policy of détente in the 1970s who had therefore under-estimated Soviet
military capabilities (Gates, 1996, 191).

The infusion of additional funding under Reagan permitted Prolog to inject $3.5 million into Soviet Ukraine. This additional
funding was used for publications, finances and technology, including computers, printers, camera’s, video equipment,
photocopiers, fax machines, tape recorders, and printing machines which had a great impact upon sustaining and increasing
anti-regime activities and opposition groups in the late 1980s in the final push towards Ukrainian independence (Kuzio,
2000).

In the 1980s, Prolog assisted the CIA in undertaking other forms of covert and diversionary tactics outside the USSR in
Europe which became an arena for U.S.-Soviet competition. In 1986, the CIA undertook diversionary actions in Geneva to
make Soviet leader Mikhail Gorbachev unwelcome during his first meeting with US President Reagan. ‘CIA mobilized its
assets to participate in a wide range of anti-Soviet demonstrations, meetings, exhibits, and other such activities in Geneva,’
Gates (1996, 358) recalled. In Geneva, Prolog staffers and freelancers also organized press conferences and met with jour-
nalists to raise awareness of the Soviet occupation of Afghanistan, the 1986 Chornobyl nuclear accident and human rights
in Soviet Ukraine. Fake Soviet press releases prepared by Kupchinsky announced a new initiative by Gorbachev to withdraw
Soviet troops from Afghanistan. Accepted as genuine by Western journalists the press releases sowed dissension within the
Soviet delegation.

During the 1980s the USSR undertook active covert operations and ‘active measures’ on nuclear weapons issues which
included propagandizing, organizing, coordinating and financing peace movements in Western Europe with Moscow
mobilizing local Communist Parties and front groups in NATO and EU member states. In 1982, Soviet funding of the Danish
peace movement to the tune of $100,000 per annum through the Danish Communist Party was exposed in the Danish media.
As Gates (1996, 357) writes, in 1985-1986, ‘The Soviets were all over the place secretly supporting opponents of continuing
INF deployments and then SDI, which they sought to discredit in all possible ways.’

In 1986 the World Peace Council (WPC), a Soviet front organization based in Helsinki, held its first congress in a NATO
country in Copenhagen and the CIA was, according to Gates (1996, 261), determined to disrupt and undermine it. Prolog
launched the UPC on the eve of the WPC congress and sent a large group of young staffers and freelancers to disrupt the
congress. That this was a CIA covert operation against the WPC could be seen when NTS, another U.S. funded émigré orga-
nization, were evicted after staging a protest inside at the opening of the congress. Heading the UPC group were Ukrainian-
British Labor Party activist Stephan Krywawych, END activist Peter Murphy and Soviet army defector Movchan, then
employed at Prolog.

UPC published a booklet on the Chornobyl nuclear accident that had taken place earlier that year entitled Chornobyl and
World Peace and sought to be accepted as a participant in the WPC congress. Krywawych, Murphy and Movchan staged
a protest in the plenary hall with a banner ‘This is a KGB Conference!’ after the WPC initially refused to permit UPC's
participation. On the last day of the WPC congress the Danish People’s Socialist Party agreed to permit Krywawych and
Murphy to attend events as part of their delegation where ‘they were supported in their statements calling for a nuclear-free
Ukraine by many Third World delegates’ (The Ukrainian Weekly, 1986). UPC called for a nuclear-free Ukraine through the
removal of all nuclear plants and nuclear missiles from Soviet Ukraine and collected a petition with these demands from
confused delegates. By mobilizing through the WPC and END for the removal of Soviet nuclear missiles from Eastern Europe,
the CIA, working through Prolog, had turned the tables on the Soviet Union which had campaigned through Western peace
movements for the removal of American nuclear missiles from Western Europe.

Needless to say, this mysterious and newly formed UPC — armed with literature and placards explaining why Ukraine was
oppressed and why Soviet participation in the conference was the highest form of cynicism — made headline news, caused
havoc among WPC organizers and drew a barrage of defensive propaganda from the Soviet delegation. A bewildered US
Embassy Station Chief cabled back urgently to Washington wondering what was the ‘Ukrainian Peace Committee’ that had
disrupted the Soviet delegation’s plans to have a successful and friendly peace conference.

After the Copenhagen congress, UPC received funding from Prolog to publish the quarterly newspaper UPC News that
attracted a following among anti-Soviet (Trotskyist) British leftists who excelled at smuggling books, journals and leaflets to
Poland and Soviet Ukraine. Scottish leftists were also adept in smuggling literature into the USSR through Soviet fishing boats
which visited Scottish ports such as Ullapool. Scottish shopkeepers were paid to stock videos, books and journals that could
be distributed gratis to visiting Soviet fishermen.

5. The USA, disintegration of the USSR and Ukrainian independence

A key issue for U.S. policymakers was how to deal with a disintegrating USSR which possessed a massive stockpile of
nuclear weapons that were a threat to the West and potentially could be stolen. During the second half of the 1980s different
U.S. government departments debated Soviet developments and particularly the significance of the nationalities question.
The CIA, according to Gates, was more alarmist than the State Department. CIA officers such as George Kolt, head of the CIA’s
Soviet Analytical Office, and Fritz Ermath, Chairman of the National Intelligence Council, were more positive towards Russian
President Boris Yeltsin and believed Gorbachev was finished by the late 1980s. The CIA warned as early as 1987 of growing
ethnic conflict in the USSR that had implications for the ability of the Soviet center to maintain control over its empire and
nuclear weapons, a position the State Department believed was alarmist. In a September 1988 report, which concurred with



62 T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64

that of the CIA, Grey Hodnett remained pessimistic that Gorbachev could retain control, believed the Soviet leader was out of
touch with developments on the ground and proposed the need for contingency plans for the disintegration of the USSR.

By 1990 the CIA had become the most pessimistic about the ability of the Soviet center to retain control of the USSR, a country
it described as in a ‘revolutionary situation’ (Gates, 1996, 511 and 526). Ironically the CIA had worked over the preceding four
decades towards the defeat and disintegration of the USSR by supporting émigré anti-communist groups such as Prolog. By
Summer 1989 the U.S. had begun thinking and preparing for the Soviet collapse which was reflected in a July 1989 NSC paper
entitled ‘Thinking About the Unthinkable: Instability and Political Turbulence in the USSR’ (Gates, 1996, 527). Gates believed the
rise of Yeltsin and developments in Ukraine, - not the Islamic demographic problem as argued earlier in that decade by
D’Encausse (1979), Bennigsen and Broxup (1983) and Wimbush (1985), played the key role in defeating the hard-liners who
launched a putsch in August 1991. ‘The determination of the Ukraine to be independent, and Yeltsin’s acceptance of that reality,
was critical to this historical development,” Gates (1996, 525) wrote. Prolog, which provided the bulk of émigré support for the
Ukrainian opposition through its ability to draw on U.S. government assistance, therefore played a strategic role in Ukraine’s
drive to independence. Soviet attacks on Prolog activities continued through to 1990, only a year before the USR collapsed (see
Bogatyrchuk, 1988; Kuznetsov, 1988; Derymov, 1989; Nypadymka, 1990). Kuzio, who had planned to attend the inaugural
congress of the Ukrainian Helsinki Union in April 1990, was deported from Moscow’s Sheremetyevo airport and told he was not
permitted to enter the USSR because he was on a foreigners blacklist. His first visit to the USSR came in September 1991
following the failed putsch the month before. OUNb leader Yaroslava Stetsko was permitted to enter the USSR that same year.

Fear of the unknown, a disintegrating nuclear superpower, divided U.S. policymakers. Bush and Secretary of State James
Baker feared the break-up of the USSR and did not support moves in this direction. Secretary of Defense Dick Cheney remained
a strong advocate of the position that the break-up of the USSR would be in the U.S. national interests (Gates, 1996, 529-530).
Cheney’s critical views of Russia and his long-standing support for the non-Russian nations of the former USSR, such as Ukraine,
remained with him as Vice President in the 2000-2008 George W. Bush administration where he was a staunch supporter of
Ukraine and Georgia’s membership of NATO (Cheney, 2006; Tymoshenko, 2007). A prominent fear at the time was that the
USSR would become a ‘nuclear Yugoslavia’ because Ukraine, Belarus and Kazakhstan (in addition to Russia) had strategic
nuclear missiles on their territories while tactical nuclear weapons were distributed throughout the fifteen Soviet republics.

These policy divisions led to what became dubbed President Bush’s ‘chicken Kyiv’ speech in July 1991 to the Soviet
Ukrainian parliament, a month before the failed putsch by Soviet hard-liners speeded up the disintegration of the USSR. The
speech, a ‘sales pitch’ for Gorbachev Gates recalls, told Ukrainians that the US, ‘would not aid those who promote a suicidal
nationalism based on ethnic hatred’ (Gates, 1996, 506). Looking back at the speech, Gates (1996, 506) believes, ‘we did not
fully grasp the emotional fever in Kiev, in Ukraine, by that time and understand that the Ukrainians would examine every
word Bush uttered through the prism of their zeal for independence.’ President Bush had not grasped the depth of changes
engulfing Soviet republics such as Ukraine that Prolog, with U.S. government support, had assisted in bringing about.

U.S. government policy debates influenced the decision made in 1988 to terminate U.S. government funding to Prolog
which received its last year of financing from the U.S. government the following year. According to Kupchinsky (2008), the
year before President Bush had ordered the NSC to instruct the CIA to halt its financing to Prolog and other émigré groups, ‘as
a thank you to Soviet President Mikhail Gorbachev.’ Gates writes that President Bush was thankful to Gorbachev for bringing
liberalization to the USSR, exercising restraint in not invading Eastern Europe to suppress democratic movements and being
willing to countenance German unification.

Following four decades in the business of seeking Ukraine’s national liberation, and after completing its task when Ukraine
became independent in 1991, Prolog closed its doors in November 1992 and in July of that year Welhasch officially handed
over equipment to the first Suchasnist office in Kyiv, close to the newly re-established independent Kyiv Mohyla Academy
University. In 1992, Suchasnist magazine moved to Kyiv where it was edited and published until 2010 by Rutgers University
Professor Taras Hunczak, and literary critics Bohdan Pevny and Dzyuba. Dzyuba was a well-known member of the shistde-
siatnyky (generation of the 1960s) cultural intelligentsia and archetypal member of the Soviet Ukrainian intelligentsia that
Prolog employees and supporters had met during their visits to the U.S. The last issue of Suchasnist magazine was published
in May 2010, only three months after pro-Russian candidate Viktor Yanukovych was elected Ukrainian president.

6. Conclusions

Representatives of the Ukrainian nationalist ground first established contact with the OSS/CIA at the close of World War Il
and cooperation developed through to the defeat of the nationalist underground in Poland and Soviet Ukraine in the early
1950s. This cooperation included the sending of parachuted couriers into Soviet Ukraine. After the end of armed resistance US
government policy shifted from hard to soft power and led to the establishment of Prolog in 1952. Prolog’s four decades of
operations (1952-1992) demonstrates the success of U.S. Government assistance to émigré anti-communist groups. Prolog
undertook a wide variety of covert activities that expanded under the young generation of Ukrainian-Americans after
Kupchinsky became President in 1978 and following the influx of additional funding and ideological determination to combat
Soviet communism during the Carter and Reagan era’s. Diuk (2011) points out, ‘Kupchinsky was the main force behind all of
this, first as one of the group and then as its president from 1978 to 1988. These were the years when the collapse of the Soviet
Union became inevitable, not least because of the work of small organizations like Prolog.’

Motyl (2011) believes that Prolog, ‘was an excellent example, for little money, of an organization able to serve as
a mouthpiece for the dissident movement and help keep it known and to a certain extent alive. Prolog’s publications were



T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64 63

certainly important in bringing knowledge of Ukraine to both Ukrainians and the West.” A younger generation Ukrainian-
American adds: ‘Prolog was an excellent example of an organization with a small budget, perhaps 15 people on staff that
played a key though modest role in explaining Ukraine to the West and establishing networks to open minded and opposition
Ukrainian intelligentsia. Later, after the National Endowment for Democracy was established and support for democracy
building became more open and congressionally funded, and after George Soros stepped in, it was less crucial.’ He continues,
‘Still for a good 30 years, from the early 1960s through to Ukrainian independence, it was an amazingly influential resource. In
short, they kept alive intellectual life and intelligent debate in Ukraine about how the empire could be defeated’ (Young
generation Ukrainian-American, 2011).

The history of U.S.-Ukraine relations during the Cold War cannot be written without including a history of the main
recipient of U.S. government financing to Ukrainian émigrés, Prolog, and its multi-varied activities towards Soviet Ukraine and
around the globe. Further scholarly studies of U.S. support to Ukrainian émigré groups in the Cold War will become possible as
U.S. government documents are de-classified in the decades ahead.?

References

Alexiev, A.R., Wimbush, S.E. (Eds.), 1988. Ethnic Minorities in the Red Army. Asset or Liability? A Rand Corporation Research Study. Westview Press,
Boulder, CO.

Bennigsen, A., Broxup, M., 1983. The Islamic Threat to the Soviet State. Croom Helm, London.

Bogatyrchuk, P., April 24, 1988. Ostorozhno Falshyvka, ili kak oni “pomogayut” nam v perestroyke. Pravda Ukrainy.

Bruder, F., 2007. Den ukrainischen Staat erkdmpfen oder sterben!’: Die Organization Ukrainischer Nationalisten (OUN) 1929-1948. Metropol, Berlin.

Carynnyk, C., 2011. Foes of our rebirth: Ukrainian nationalist discussions about Jews, 1929-1947. Nationalities Papers 39 (3), 315-352.

Center for Research into the Liberation Movement. http://cdvr.org.ua/.

Cheney, D., May 4, 2006. The New York Times.

D’Encausse, H.C., 1979. Decline of an Empire. The Soviet Socialist Republics in Revolt. Newsweek Books, New York.

Derymov, M., April 30, 1989. Zloupotrebleniye Gostepriimstvom. Pravda Ukrainy.

Diuk, N., Karatnycky, A., 1990. The Hidden Nations: The People Challenge the Soviet Union. William Morrow, New York.

Diuk, N., Karatnycky, A., 1993. New Nations Rising: The Fall of the Soviets and the Challenge of Independence. John Wiley & Sons.

Diuk, N., 2010. Roman Kupchinsky Eulogy: Requiem for Roman. Arlington Funeral Home, Washington DC. February 11.

Dzyuba, 1., 1968a. Internationalism or Russification? Wiedenfeld and Nicolson, London.

Dzyuba, 1., 1968Db. Internatsionalizm chy rusyfikatsiia. Suchasnist, Munich.

Dzyuba, 1., 1973. Internationalizm ili rusyfikatsiya? Suchasnist, Munich.

Gates, R.M., 1996. From the Shadows. The Ultimate Insider’s Story of Five Presidents and How They Won the Cold War. Simon and Schuster, New York.

Goddeeris, 1., 2011. Lobbying allies? The NSZZ Solidarnosc coordinating office abroad, 1982-1989. Journal of Cold War Studies 13 (3), 83-125.

Hunczak, T., Solchanyk, R. (Eds.), 1983. Ukrayinska Suspilno-Politychna Dumka. Stolitti. Dokumenty i Materialy. Suchasnist, Munich. 3 volumes.

Hvat, 1., 1983. The Ukrainian Catholic Church, the Vatican and the Soviet Union during the pontificate of Pope John Paul II. 11 (3), 264-294.

Johnson, A.R., 2010. Radio Free Europe and Radio Liberty. The CIA Years and Beyond. Woodrow Wilson International Press and Stanford University Press,
Washington and Stanford.

Kaminsky, A., 1970. Za suchasnu kontsepstiu ukrayinskoii revolutsii. Suchasnist, Munich.

Kaminsky, A., 1996. Vid nasylnoii do myrnoii revolutsii, n.p., Political Council of OUNz.

Kaminsky, A., 2009. Prolog u kholodniy viyni proty Moskvy. Prodovzhennia vyzvolnoii borotby iz-za kordonu, Hadiach, Poltava.

Kupchinsky, R. (Ed.), 1975. Natsionalyi Vopros v SSSR. Sbornyk Dokumentov. Suchasnist, Munich.

Kupchinsky, R., 1980. Pohrom v Ukrayini, 1972-1979. Suchasnist, Munich.

Kupchinsky, R., November 30, 2008. Ukraine during the Cold War: the role of Prolog Research Corp. The Ukrainian Weekly.

Kuzio, T., 1987. Opposition in the USSR to the occupation of Afghanistan. Central Asian Survey 6 (1), 99-118.

Kuzio, T., 1988. Nationalist riots in Kazakhstan. Central Asian Survey 7 (4), 79-100.

Kuzio, T., 2000. Ukraine. Perestroika to Independence, second ed. Macmillan, London.

Kuzio, T., September 11, 2011a. How America played a central role in Ukraine becoming independent. Kyiv Post. http://www.kyivpost.com/news/opinion/
op_ed/detail/112603/.

Kuzio, T., November 17, 2011b. Emigré strategies face Soviet and Ukrainian realities. Kyiv Post. http://www.kyivpost.com/news/opinion/op_ed/detail/
117131/.

Kuznetsov, V., July 9, 1988. Suvenyry s dvoynym dnom. Komsomoslkaya Pravda.

Matthews, J.P.C., 2003. The West’s secret Marshall plan for the mind. International Journal of Intelligence and Counterintelligence 16 (3), 409-427.

Maystrenko, 1. (Ed.), 1962. Dokumenty Ukrainskoho Komunizmu. Prolog, New York.

Maystrenko, 1., 1978. Natsionalnaya Polityka KPSS. Suchasnist, Munich.

Motyl, AJ., 1990. Sovietology. Rationality. Nationality. Coming to Grips with Nationalism in the USSR. Columbia University Press, New York.

Motyl, AJ., 1992a. The Post-Soviet Nations. Perspectives on the Demise of the USSR. Columbia University Press, New York.

Motyl, AJ., 1992b. Thinking Theoretically About Soviet Nationalities. History and Comparison in the Study of the USSR. Columbia University Press, New York.

Motyl, AJ., 2010. Ukraine, Europe and Bandera. Cicero Foundation Great Debate Paper, 10/05. March. http://www.cicerofoundation.org/lectures/Alexander_
J_Motyl_UKRAINE_EUROPE_AND_BANDERA.pdf.

Nahaylo, B., 1999. The Ukrainian Resurgence. University of Toronto Press, Toronto and Buffalo.

Nypadymka, O., May 12, 1990. Khto komu nakruchuye khvota. Robitnycha Hazeta.

Overview of Taras Kuzio’s Papers. http://cdn.calisphere.org/data/13030/fg/kt3m3nd8fg/files/kt3m3nd8fg.pdf.

Potichnyj, PJ., Shtendera, Y. (Eds.), 1986. Political Thought of the Ukrainian Underground 1943-1951. Canadian Institute of Ukrainian Studies, Edmonton-
Toronto.

Prokop, M., April 8, 1961. Svoboda.

Rudling, PA., 2011. The OUN, the UPA, and the Holocaust: A Study in the Manufacturing of Historical Myths, The Carl Beck Papers in Russian and East
European Studies 2107. University Center for Russian and East European Studies, Pittsburgh.

Rossolinski-Liebe, G., 2011. The Ukrainian National Revolution of 1941: discourse and practice of a Fascist movement. Kritika: Explorations in Russian and
Eurasian History 12 (1), 83-114.

2 Documents pertaining to the early relationship between the U.S. government and zpUHVR from the 1940s through to the 1960s have been released and
are available at the U.S. National Archives. Ukrainian-American scholar Jaroslaw Koshiw and Swedish scholar Per Anders Rudling are researching the
documents.


http://cdvr.org.ua/
http://www.kyivpost.com/news/opinion/op_ed/detail/112603/
http://www.kyivpost.com/news/opinion/op_ed/detail/112603/
http://www.kyivpost.com/news/opinion/op_ed/detail/117131/
http://www.kyivpost.com/news/opinion/op_ed/detail/117131/
http://www.cicerofoundation.org/lectures/Alexander_J_Motyl_UKRAINE_EUROPE_AND_BANDERA.pdf
http://www.cicerofoundation.org/lectures/Alexander_J_Motyl_UKRAINE_EUROPE_AND_BANDERA.pdf
http://cdn.calisphere.org/data/13030/fg/kt3m3nd8fg/files/kt3m3nd8fg.pdf

64 T. Kuzio / Communist and Post-Communist Studies 45 (2012) 51-64

Say not the struggle naught availeth. Roman Kupchinsky, a scourge of communists and post-communist kleptocrats alike. The Economist, January 28, 2010.
http://www.economist.com/node/15387379.

Snyder, T., 1999. To resolve the Ukrainian problem once and for all: the ethnic cleansing of Ukrainians in Poland, 1943-1947. Journal of Cold War Studies 1
(2), 86-120.

Stashynsky, B., August 4, 2011. Ya vykonav sviy obovyazok pered Ukrayinoyu. Levyi Bereg. http://Ib.ua/news/2011/08/04/109029_Bogdan_Stashinskiy_YA_
vikonav_s.html.

Statiev, A., 2010. The Soviet Counterinsurgency in the Western Borderland. Cambridge University Press, Cambridge and New York.

Subtelny, O., 1994. American Sovietology’s greatest blunder: the marginalization of the nationality issue. Nationalities Papers 22 (1), 141-156.

Szcze$niak, A.B., Szota, W.Z., 1973. Droga do nikad. Dziatalno$¢ organizacji ukrainskich nacjonalistéw i jej likwidacja w Polsce. MON, Warsaw.

Tymoshenko, Y., 2007. Containing Russia. Foreign Affairs 86 (3), 69-82.

Ukrainians call for nuclear-free Ukraine at world peace parley. The Ukrainian Weekly, November 30, 1986.

Wimbush, S.E. (Ed.), 1985. Soviet Nationalities in Strategic Perspective. Croom Helm, London.

Wimbush, S.E., Alexiev, A. (Eds.), 1981. Soviet Central Asian Soldiers in Afghanistan. Rand, Santa Monica.

Wimbush, S.E., Alexiev, A. (Eds.), 1982. The Ethnic Factor in the Soviet Armed Forces. Rand, Santa Monica, CA. March 1982.

Zhuk, S.I., 2010. Rock and Roll in the Rocket City. The West, Identity and Ideology in Soviet Dniepropetrovsk. Woodrow Wilson Center Press and The Johns
Hopkins University Press, Washington DC and Baltimore.

Interviews

Diuk, N., April 2, 2011. Washington DC. http://www.ned.org/about/staff/nadia-diuk.

Goble, P, March 12, 2011. Washington DC.

Kaminsky, A., March 31, 2011. Washington DC.

Koshiw, J., April 21, 2011. Washington DC.

Motyl, AJ., March 31, 2011. Washington DC. http://news.rutgers.edu/focus/issue.2007-10-23.8686249131/profile.2007-10-24.3385238183.
Poczatek konca pieriestrojki? Rozmowa z Tarasem Kuzio. Kultura 7, 1990, 121-130.

Welhasch, S., 2011. Washington DC. March 25, April 1 and 4.

Young generation Ukrainian—-American (under condition of anonymity), March 2, 2011. Washington DC.


http://www.economist.com/node/15387379
http://lb.ua/news/2011/08/04/109029_Bogdan_Stashinskiy_YA_vikonav_s.html
http://lb.ua/news/2011/08/04/109029_Bogdan_Stashinskiy_YA_vikonav_s.html
http://www.ned.org/about/staff/nadia-diuk
http://news.rutgers.edu/focus/issue.2007-10-23.8686249131/profile.2007-10-24.3385238183

	U.S. support for Ukraine’s liberation during the Cold War: A study of Prolog Research and Publishing Corporation
	1. US support for Ukraine’s liberation
	2. Carter, Reagan and the Evil Empire
	3. America intensifies its ideological war against the USSR
	4. US covert activities in the Gorbachev Era
	5. The USA, disintegration of the USSR and Ukrainian independence
	6. Conclusions
	References
	Interviews


